Mijn schilderijen ontstaan uit een fascinatie voor het natuurlijk levende. Zo laat ik mij inspireren door de wondere wereld die ik vind in dat wat groeit in de natuur. Met name de plantenwereld heeft mijn aandacht. In de cyclus van de natuur zie ik het wonder van leven terug, van geboorte en nieuw leven, immense levenskracht tot loslaten en sterven.
Groei- en bloeiwijzen, zaadvorming en -dozen, verwelkingsfasen…
Ik hou ervan om met een gedetailleerde blik en focus op onderzoek uit te gaan in de nabije natuur, om zo vol verwondering een voor mij nieuwe werkelijkheid in te stappen. Altijd doe ik weer ontdekkingen en verzamel ik indrukken, om later te kunnen gebruiken als materiaal.
Geen orchideeën of spectaculaire bloemenpracht, maar juist de schoonheid van het ‘gewone’, dat wat men meestal niet echt waarneemt en aan de aandacht voorbij gaat. Gedetailleerd waarnemen opent in mij nieuwe perspectieven om anders naar de werkelijkheid en het leven kijken. In het zien en schilderen van natuurvormen ervaar ik diepe verwondering en dankbaarheid voor het mysterie dat leven heet. Het brengt mij dichter bij de ongelofelijke perfectie van de intelligentie die in de natuur werkzaam is.
In EITEMPERA en tempera grassa heb ik mijn medium gevonden. Deze verf leent zich uitermate goed om natuur mee te schilderen, met name door de schijnbaar tactiele, fluweelachtige huid en de transparante gelaagdheid. De verf is zodoende niet ondergeschikt aan het onderwerp, maar juist een belangrijk onderdeel door de specifieke werking en uitstraling. Deze manier van schilderen vraagt een intensieve voorbereiding en een langdurig proces van schilderen in vele lagen. Dit gegeven alsook de vertraging die daar door optreedt, versterkt voor mij de band met het ontstaansproces van het schilderij.